Over teksten... door ons... door anderen. Af en toe een uitstapje van woorden naar beelden,

20 mei 2007

Examen Nederlands

Gisteren hoorde ik dat een van mijn nichtjes, leerlinge van het Libanon Lyceum, moeite had gehad met het examen Nederlands vwo. Ze bleek niet de enige te zijn. Ik heb begrepen dat de tekst over politiek en de gekozen burgemeester ging. Ze moesten een samenvatting van ten hoogste 200 woorden schrijven, waarin alle argumenten uit de tekst, maar liefts 13, moesten worden verwerkt.

Zijn de bedenkers van het examen er misschien vanuit gegaan dat leerlingen tegenwoordig alleen nog maar het AD en Spits of Metro lezen? De meeste artikelen in die kranten bevatten vaak niet meer dan 200 woorden. Meestal heb je als lezer er dan ook niet veel aan en blijf je met het gevoel zitten dat je de helft van de informatie mist. Is deze opgave wellicht verzonnen door mensen die een hekel aan lezen (en beoordelen) van lange teksten hebben? Hoe lang was eigenlijk de tekst die moet worden samengevat?

Uit de NRC van 16 mei 2007

>>Havisten en vwo'ers bogen zich gisteren over het schriftelijk Nederlands. Dat leverde in totaal 900 klachten op. De vwo'er klaagden vooral over de samenvatting die moest worden gemaakt. ,,Een samenvatting van maximaal 220 woorden, waarin dertien argumenten moesten worden verwerkt. Dat vonden velen ondoenlijk'', aldus een LAKS-woordvoerder. De havisten hikten vooral tegen de ,,moeilijke vraagstelling'' aan. ,,Dat horen we elk jaar.'' <<

Geen opmerkingen:

Blogarchief

Woorden & Beelden

Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands

Fotografie - (web) design - Libra historica

Bezoek deze website