Over teksten... door ons... door anderen. Af en toe een uitstapje van woorden naar beelden,

11 mei 2007

Klagen over het Wilhelmus?

Jaarlijks woon ik op 4 mei de Dodenherdenking bij in de buurt waar ik woon; ik luister naar de korte toespraak, naar de gedichten van schoolkinderen, ik sta na het blazen van de Last Post 2 minuten stil (hetzelfde kan niet worden gezegd van het verkeer dat gewoon voortraast).

Maar een ding kan ik niet, het Wilhelmus zingen. De tekst bevalt me niet... van Duitschen bloed, de koning van Hispanje heb ik altijd geƫerd... dat ik toch vroom mag blijven...

De enige regel die ik van binnen meezing is: de tirannie verdrijven...

Ik ben niet de enige die het zo voelt, zo las ik op de website van het Meertens Instituut. Maar omdat nu klagen te noemen?

Klagen over het Wilhelmus

Klagen over het Wilhelmus is een nationale sport. De melodie is oud en de tekst is onbegrijpelijk - we hebben toch helemaal geen Duits bloed, en waarom zouden we de koning van Spanje eren? En slecht weinigen zouden het lied nog kunnen zingen. Is klagen over het volkslied typisch Nederlands? Nee, in vele landen zegt men iets vergelijkbaars over hun volkslied.

Lees hier meer over het volkslied.

Geen opmerkingen:

Blogarchief

Woorden & Beelden

Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands

Fotografie - (web) design - Libra historica

Bezoek deze website